O nas
Zarząd Infrastruktury Wodnej jest jednostką samorządową powołaną, by adaptować miasto do zmian klimatu. Adaptacja Krakowa do zmian klimatu to szansa na lepsze urządzenie miasta – miasta oszczędnego, wykorzystującego swoje zasoby i minimalizującego zagrożenia. Miasta odpornego i miasta, które jest wygodne do życia oraz przyjazne mieszkańcom.
Gospodarka wodna realizowana przez ZIW jest wspólnym mianownikiem wszystkich przedsięwzięć inwestycyjnych i utrzymaniowych w mieście.
Zarząd Infrastruktury Wodnej (ZIW) funkcjonuje od 7 stycznia 2025 roku, po reorganizacji jednostki budżetowej „Klimat - Energia-Gospodarka Wodna” działającej od 1 stycznia 2020 roku.
ZIW w zakresie swojej działalności zaspokaja zbiorowe potrzeby mieszkańców określone w art. 7 ust. 1 pkt 1, pkt 3, pkt 14, pkt 15 i pkt 20 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym oraz zadania określone w art. 4 pkt 12, pkt 15, pkt 16 i pkt 19 ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym, m.in. w sprawach gospodarki wodnej, czy ochrony przeciwpowodziowej, w tym wyposażenia i utrzymania gminnego magazynu przeciwpowodziowego
Do ZIW należy m.in. :zarządzanie komunalnym systemem ochrony przeciwpowodziowej Miasta, w tym związane z przeciwdziałaniem tzw. powodziom miejskim, stanowiącym efekt opadów nawalnych a także z utrzymaniem, modernizacją i wyposażeniem gminnego magazynu przeciwpowodziowego
organizowanie oraz utrzymanie proekologicznego systemu odwodnienia Miasta, poprzez rozwój systemu kanalizacji rozdzielczej wód opadowych i ich użyteczne wykorzystanie
Uchwała NR XVII/395/24 z dnia 18 grudnia 2024 roku w sprawie reorganizacji jednostki budżetowej „Klimat-Energia-Gospodarka Wodna”, zmiany jej nazwy i nadania statutu oraz upoważnienia Dyrektora Zarządu Infrastruktury Wodnej do załatwiania indywidualnych spraw z zakresu administracji publicznej
Dyrekcja

Adam Cebula
P.o. Dyrektor

Piotr Zymon
Z-ca Dyrektora ds. Gospodarki Wodnej

Justyna Golba-Jaśkowiec
Z-ca Dyrektora ds. Obsługi

ZIW wczuwa się w klimat Krakowa
W styczniu 2019 roku ogłoszono, że 44 polskie miasta i aglomeracje powyżej 100 tys. mieszkańców opracowały swoje plany adaptacji do zmian klimatu. Wyzwania jakim będzie musiał sprostać Kraków, w myśl wykonanych analiz, dotyczyć będą przede wszystkim obszaru gospodarki wodnej, zdrowia publicznego i transportu.
Błękitno-zielona infrastruktura
ZIW, a wcześniej KEGW uruchomił szereg zadań inwestycyjnych, przybliżających Kraków do tzw. neutralności klimatycznej. Podjęto aktywne działania w zakresie doskonalenia systemu zarządzania wodami opadowymi m. in. poprzez inwentaryzację sieci rowów i kanałów prowadzących wodę deszczową jak również ich modernizację i budowę, projektowanie i tworzenie różnej wielkości zbiorników retencyjnych, ogrodów deszczowych i innych elementów zielono-niebieskiej infrastruktury sprzyjającej lepszemu gospodarowaniu wodą opadową na terenie Krakowa. Ponadto jednostka od początku swojej działalności włożyła duży wysiłek w działania na rzecz redukcji emisji gazów cieplarnianych do atmosfery. Od 2020 do końca 2024 roku przygotowywany został dla Krakowa program poprawy efektywności energetycznej budynków użyteczności publicznej, system zarządzania energią i mediami w budynkach miejskich. Jednostka realizowała budowę energetyki OZE rozproszonej opartej zarówno na indywidualnych, dachowych instalacjach fotowoltaicznych, jak i na systemach produkcji energii w ramach klastrów i spółdzielni energetycznych. Na przestrzeni czterech lat powstało 17 instalacji fotowoltaicznych na dachach budynków użyteczności publicznej na kwotę 4 727 568,28 zł.
Realizowana misja ZIW w zakresie gospodarki wodnej:
• doprowadzenie do nowoczesnego (opartego na dostępnych modelach informatycznych) zarządzania komunalnym systemem informacyjnym – Geoprzestrzenna Ewidencja Systemu Odwodnienia,
• ponad 600 interwencji rocznie,
• realizowanie przyjętego Uchwałą RMK Planu Ograniczenia Skutków Powodzi oraz Odwodnienia Miasta Krakowa,
• zahamowanie utraty naturalnej retencji w skutek postępującej urbanizacji aglomeracji Krakowskiej/ zmiana zasad inwestycyjnych/ budowa i opiniowanie nowych zbiorników retencyjnych,
• szeroka współpraca instytucjonalna z Wodami Polskimi, WMK, PKP oraz efekty tej współpracy – zawarcie porozumień na zabezpieczenie cieków: Serafy, Drwiny Długiej, Drwinki, Kanału Ulgi na Rozrywce.
• kompleksowe podejście do zagospodarowania wody na obszarze Krakowa, czyli realizacja wariantowych koncepcji odwodnienia wybranych obszarów Krakowa,