Aktualizacja Planu Ograniczenia Skutków Powodzi oraz Odwodnienia Miasta Krakowa.

Każdego roku Kraków nawiedzają na przemian nawałnice, wielogodzinne opady deszczu,  a po nich susze. Ulewa, jaka przeszła nad Krakowem 4 sierpnia 2021 roku teoretycznie zdarza się tylko raz na stulecie.  Według obliczeń IMGW, na stacji klimatologicznej w ścisłym centrum miasta, w Ogrodzie Botanicznym Uniwersytetu Jagiellońskiego, spadły aż 103 mm deszczu. Poziom wody w Wiśle na krakowskich Bielanach podniósł się w ciągu niecałej doby ze 150 do 370 cm i nieznacznie przekroczył stan ostrzegawczy. Mniejsze rzeczki, w tym Serafa, wylały i spowodowały liczne podtopienia dróg i posesji, głównie na Bieżanowie.  Efekt to wiele podtopionych budynków, domów, dróg, garaży, zamknięte drogi i ewakuacja ludności z miejsc zagrożonych. KEGW utrzymuje ok. 230 km rowów. Szacuje się, że rowami prowadzonych jest ok. 80% wód opadowych i roztopowych pochodzących z układów drogowych.

Ze względu na rosnącą skalę niekorzystnych zjawisk na przestrzeni ostatnich lat oraz postępującą urbanizacje miasta niezbędna jest ścisła współpraca wielu podmiotów, jednostek GMK takich jak: KEGW, ZDMK, ZZM,  Wydział Gospodarki Komunalnej, Bezpieczeństwa i Zarządzania Kryzysowego oraz miejskich spółek – WMK wraz z PGW WP i PINB.

Zgodnie zapisami przyjęty w 2018 roku przez Radę Miasta Krakowa Plan Ograniczenia Skutków Powodzi oraz Odwodnienia Krakowa na lata 2018-2030 musi być aktualizowany raz na 5 lat. Wobec wykonania części działań objętych pierwotnym Planem, jak również konieczności dostosowania do zmienionych przepisów prawnych (przyjęcie nowego PZRP, czy aktualizacja uchwały MPA), jak również opracowania koncepcji, programów, czy wykonania modelowania części zlewni kanalizacji opadowej wymaga aktualizacji.

Dziś dzięki opracowanym Koncepcjom Odwodnienia Wybranych Obszarów Krakowa, Programowi budowy przepompowni NWS czy wykonanym modelowaniom 9 zlewni wylotów kanalizacji opadowych  wiemy, że ochrona przeciwpowodziowa oznacza dużo szerszy wachlarz działań inwestycyjnych dla Krakowa, niż przewidywano jeszcze kilka lat temu. Po przeanalizowaniu poszczególnych zlewni wskazano konkretne działania, których realizacja ma być gwarantem poprawy ochrony ludzkiego życia i mienia. Wśród nich jest  budowa przepompowni na wysokie stany wód; realizacja inwestycji objętych koncepcjami odwodnienia terenu; przebudowa systemu kanalizacji opadowej „Kabel”; Wdrożenie systemu zarządzania kanalizacją opadową; Inwentaryzacja systemu kanalizacji opadowej. Realizacja inwestycji objętych koncepcją odwodnienia terenu Osiedla Uzdrowisko Swoszowice. Współfinansowanie wspólnych zadań inwestycyjnych dla cieków naturalnych (m.in. Drwina Długa, Drwinka, Bibiczanka, Struga Rusiecka, Baranówka, Sudół od Modlnicy, Wilga,).

Według obowiązującej Uchwały z 2018 roku w sprawie realizacji Planu Ograniczenia Skutków Powodzi oraz Odwodnienia Miasta Krakowa,koszty realizacji konkretnych zadań ochronnych dla Krakowa wynoszą 917 mln zł do roku 2030. W obecnej rzeczywistości aby prewencyjnie obniżyć poziom ryzyka o rozbudowę infrastruktury przeciwpowodziowej tylko przez GMK potrzeba średnio rocznie ponad 100 mln zł do roku 2035, co daje kwotę ponad 3 260,8  mln zł. Część zadań inwestycyjnych ujętych w tej kwocie będzie realizowana poza Krakowem, jednak będzie bezpośrednio oddziaływać na poziom bezpieczeństwa powodziowego w mieście. To m.in. wyceniana na ponad 1 386,9 mln zł  budowa polderów powyżej stolicy małopolski (Mętków II, Olszyny, Rozkochów, Kłokoczyn, Smolice, Wiśnicz, Kopanka, Gromiec, Czernichów, Rusocice). zabezpieczenie przeciwpowodziowe w dolinie rzeki Skawinki (w tym budowa 4 zbiorników wodnych /Gościbia, Jastrząbka, Głogoczówka, Cedron/ oraz budowa bulwarów i obwałowań).

ZBIORNIKI PRZECIWPOWODZIOWE. ZADANIA WYKONANE –
PRZEZ PGW WP NA TERENIE KRAKOWA

Kraków potrzebuje spójnej i aktualnej strategii zarządzania ryzykiem powodziowym oraz płynnego finansowania również ze środków zewnętrznych dla konkretnych zadań wskazanych w aktualizacji planu.