
W ramach programu #Ogarniam życie w dniach 4 i 5 kwietnia odbyły się zajęcia warsztatowe łączące profilaktykę zdrowia psychicznego młodzieży i edukację proklimatyczną.
Dwudniowe spotkania z uczniami klas siódmych ze Szkoły Podstawowej nr 144 i Szkoły Podstawowej nr 97 w Krakowie przebiegły w formie zajęć, które obejmowały poszerzoną prezentację działalności jednostki Klimat-Energia-Gospodarka Wodna oraz warsztaty realizowane wokół tematyki profilaktyki i wzmocnienia kondycji psychicznej młodzieży. Myślą przewodnią zajęć stało się hasło „ogarniam życie bo… emanuję dobrą energią”
Zajęcia polegały na wykonaniu przez młodzież autorskich, artystycznych kamieni dobrej energii przyjmujących nazwę „Energy Stone”. Do tego celu uczniowie wykorzystali ukształtowany przez naturę kamień i przy użyciu własnych dekoracji nadali mu nową formę oraz nowe symboliczne znaczenie. Następnie autorski „Energy Stone” zostanie przekazany wraz z dobrą energią wybranej przez siebie osobie, a ta następnej i kolejnej…, podążając za ideą wyrażoną w graficznym symbolu nieskończoności programu #ogarniam życie.
Wytworzone na warsztatach kamienie energii to jedynie namiastka idei, do której mają skłonić uczestnika warsztatów prowadzone zajęcia. Jak wiadomo, kamienie mogą pochodzić nie tylko z leśnej drogi czy naszych lokalnych wycieczek, ale również wakacyjnych podróży. Tym samym zastąpią przywożone z wakacji niskiej jakości, chińskie souvenirs. W walce z konsumpcjonizmem udekorowany kamień może być również prezentem z dowolnej okazji. Naniesione na kamienie zdobienia, stały się odzwierciedleniem wyobraźni młodzieży i ukrytych w nich pokładów dobrej energii „przelanej na kamień”.
Celem warsztatów była profilaktyka zdrowia psychicznego i wzmacniania kondycji psychicznej młodzieży za pomocą wykorzystania naturalnego kamienia jako rekwizytu terapeutycznego. Samodzielne zdobienie kamienia pobudza kreatywność, eliminując jednocześnie negatywne myśli. Jako przedmiot przekazywany bliskim i otrzymywany od nich pełni funkcję symbolu walki z samotnością i odrzuceniem, a dodatkowo inspiruje do budowania dobrych relacji społecznych.
Tematyka warsztatów została dopasowana do założeń edukacji proklimatycznej, która jest jednym z zadań działalności jednostki Klimat-Energia-Gospodarka Wodna.
W ujęciu warsztatowym kamień to wytwór sił natury, ekologiczny gadżet, a zarazem element procesów geologicznych danego obszaru. W wyniku zastosowanych zdobień stanowi nawiązanie do zasady zero waste i jest produktem hand made, a ponadto jako zamiennik chińskich produktów nawiązuje do idei Fair Trade.















